Juha Salon tiimissä ajetaan rakkaudesta ralliin

Kuva: Saloracing/ Taneli Niinimäki

Kaudella 2021 Raution väreissä ajava karkkilalainen Juha Salo on rallin kymmenkertainen Suomen mestari. Salon ralliura alkoi vuonna -94, ja kaksi vuotta myöhemmin plakkariin tuli ensimmäinen nuorten  SM-rallivoitto. Tällä hetkellä Salon kartanlukijana toimii helsinkiläinen Mikko Markkula. Kaksikolla on meneillään toinen yhteinen ajovuosi. “Mikko tuli viime vuoden Tunturin jälkeen vähän niin kuin pikakomennukselle, ja sillä tiellä ollaan. Mikko on kovan luokan ammattilainen, ja olen iloinen saadessani ajaa hänen kanssaan”, Juha Salo kertoo.

Salo kertoo tiiminsä pyörivän rakkaudesta ralliin, eli käytännössä talkoovoimin. “Normaalisti aktiiviryhmäämme kuuluu 6-7 henkilöä, ja ikäjakauma on eläkeläisistä kahteenkymmeneen ikävuoteen. Tällä hetkellä nuorin jäsen on 21-vuotias. Osan kanssa on tunnettu ja oltu mukana pikkupojasta saakka.” Nyt kilpailuissa mukana olevien henkilöiden määrä on rajattu koronatoimenpiteiden vuoksi neljään.

Kauden päätavoitteena rallin SM-sarja

Kuva: Saloracing/ Hannu Rainamo

Yhteistyöhön Raution kanssa päädyttiin yhteisen tuttavan sekä autokauppojen johdosta. “Varsinaisesti tutustuin Markkuun autokauppojen merkeissä, ja vaikka autosta ei sillä kerralla kauppoja tullutkaan niin ralliyhteistyö lähti meillä siitä tapaamisesta liikkeelle”, kertoo Salo. Ensiksi sovittiin Rovaniemen Arcticista, ja nyt tarkoituksena on ajaa loppuun koko kotimainen SM-sarja. “Meillä on siinä hyvät menestymisen mahdollisuudet”, sarjaa kahden osakilpailun jälkeen johtava Salo kertoo.

Vuoden alusta käytössä ollutta autoansa Skoda Fabia R5:a Salo kuvailee huippuautoksi. “Hyvä ajaa. Tasapainoinen auto, jonka moottori vastaa hyvin kaasuun.” Salon mukaan jotain kertoo sekin, että vauhdit ovat tänä vuonna kasvaneet. “Ollaan ajettu kahdessa viime kisassa kahdestatoista erikoiskokeesta kuudella pohjat. Voi siis sanoa, että ollaan kohtuu hyvässä vauhdissa.”

“Jokainen onnistunut pätkä on paras muisto”

Kuva: Saloracing/ Hannu Rainamo

Pitkän uran varrelta kertyneitä parhaita rallimuistoja Juha Salolla on tietysti useita. Kärkipäässä Salo mainitsee ensimmäisen Tunturirallin yleiskilpailun voiton vuodelta 2008. “Se oli tosi kova suoritus siihen aikaan.”

“Sitten on tietysti se vuoden -96  Nuorten SM-rallivoitto, jonka ajoin sellaisena parikymppisenä jätkänräkänä, sekä vuoden 2003 Neste N Rally Finland voitto”, muistelee Salo. Mukaan mahtuu myös muistoja, jotka eivät vielä tapahtumahetkellä erityisemmin naurattaneet. Yksi tällainen muisto liittyy Salon osalta vuoden 2002 Arctic Ralliin.

“Meille tuli perjantaina iltapäivällä keskeytys Siikakämän erikoiskokeella moottoririkon takia. Pakkasta oli, ja näytti siltä että edessä on pitkä ilta värjötellä siellä metsässä. Onneksi vähän matkan päässä sattui olemaan sulkuauto, jonka kuljettaja piteli siinä parinkymmenen metrin päässä isoa nuotiota jonka äärelle pääsimme lämmittelemään.”

“Minulla ei ole ollut tapana pitää autossa kaatopulloa, koska olemme aina tehneet tätä hommaa ammattimaisesti. Illan edetessä ja pakkasen kiristyessä alkoi kuitenkin tuntumaan siltä, että joku lämmike tulisi tarpeeseen ja päätin kysyä lapinmieheltä olisiko hänellä mitään myydä meille. Mies nousi nuotiolta ja haki vähän matkan päässä seisovasta Subarustaan vanhan nahkakantisen raamatun ja löi sen käteeni sanoen: Siinä on apua ja lämmikettä koko loppuelämäksi!”, muistelee huvittunut Salo ja kertoo kyseisen raamatun olevan tallessa edelleen.

Salo ja Markkula pistejohdossa kesäkauteen

Kuva: Saloracing/ Taneli Niinimäki

Rallin SM-sarjan toinen osakilpailu ajettiin 5.-6.3.2021 lumisissa olosuhteissa Kouvolassa. “Kouvolassa ykkös- ja kakkospätkät ajettiin iltapäivällä uudelleen viitos- ja kuutospätkinä. Lähdimme viidennelle erikoiskokeelle muutamien sekuntien johdossa, kun alkoi satamaan lunta. Siinä kohtaa en pitänyt lumisadetta minään ongelmana, sillä lumihan kuuluu talviralliin”, Salo kertoo.

Olosuhteet olivat kuitenkin muuttuneet aamun jälkeen niin haastaviksi lumen tulon takia, että viimeisillä erikoiskokeilla syntyi minuuttien eroja aamuun verrattuna. “Emme kerta kaikkiaan päässeet kärjessä mihinkään ja tipuimme johtopaikalta. Vastasatanut lumi oli peittänyt ajourat täyteen lunta, ja pyörähdimme. Vaikka olen näin pitkän uran ajanut, niin Kouvolassa sattui kyllä erityisen haastavat olosuhteet”, Salo luonnehtii SM-sarjan viimeisen talviosakilpailun olosuhteita.

Salo ja Markkula sijoittuivat Kouvolassa toiseksi, ja johtavat SM-sarjaa kesäkauteen siirryttäessä.

Rallin SM-sarjan osakilpailut 2021

  • 15.-16.1.2021 Rovaniemi
  • 5.-6.3.2021 Kouvola
  • 28.-29.5.2021 Lieto
  • 18.-19.6.2021 Seinäjoki
  • 4.-5.9.2021 Oulu
  • 2.-3.10.2021 Kokkola
Kaikki Ajankohtaiset jutut