Urakointiasennus M. Rautio Oy on vaativiin teräsrakenteisiin, liittopalkkisiltoihin ja meluesteisiin erikoistunut kalajokisen Markku Raution vuonna 1983 perustama yritys.
”80- luvun alussa ilmeni, että Suomen ja varsinkin Lapin losseista halutaan eroon ja alkoi niin sanottu liittopalkkisiltabuumi, jonka seurauksena kiinnostuin asiasta. Ja sillä reissulla oltiin seuraavat kymmenen vuotta, periaatteessa”, kertoo Markku Rautio yrityksen alkuvuosista.
Vuonna 1990 Helsinki- Vantaan lentokentälle valmistunut lentokonehangaari LEKO 7 oli Urakointiasennuksen ensimmäinen suuri projekti.
”Sitten tuli se meidän ensimmäinen tosi suuri hanke, LEKO 7. Ilmailuhallitus halusi tehdä sillä hetkellä maailman suurimman lentokonehangaarin, kun ensimmäiset DC-10 koneet tulivat ja niille piti saada huoltotila. Nopeasti. ”
”Päämitat oli Klubiaskin kannessa ja Konttisen Tapani Tehdaspalkki Oy:sta, Markku Mäkinen Aaro Kohonen Oy:sta ja minä alettiin suunnitella sitä hommaa. Urakka oli etukäteen muualle pedattu, mutta meillä oli paremmat asennustavat ja aikataulut ja sillä me saatiin se homma. Rakennusaika oli puolitoista vuotta ja me alitettiin se sovittu rakennusaika lopulta kahdeksalla kuukaudella.”
Jättimäinen, tilavuudeltaan 1 065 000 kuutiometrin suuruinen lentokonehalli on edelleen käytössä Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Suomen pisin silta rakennetaan korvaamaan lossiyhteyttä Raippaluodosta mantereelle
“Sen jälkeen tuli isoista projekteista Raippaluodon silta. Siinä kohtaa Suunnittelu Korteksen väki oli tottunut sen siltabuumin aikana luottamaan meihin, ja he uskoivat mun ideoihin sen Raippaluodon sillan asennustekniikan ja lohkojaon suhteen. Ja sitä lähdettiin viemään eteenpäin mun ideoiden perusteella ja kaikki meni lopulta ok. Ehkä kaksi vuotta sitä tehtiin, vähän vajaa.”, Markku kertoo.
Raippaluoto-Björkön alueen mantereeseen yhdistävä, 1045 metrin pituinen Suomen pisin silta avattiin lopulta liikenteelle 27. elokuuta 1997.
Liittopalkkisilloista meluesteisiin
Meluestepuolen kehitystyö aloitettiin 2000-luvun alussa Ilmala- Leppävaaran kaupunkiratahanketta varten.
”Tuli ensimmäinen iso kysely absorboivasta meluesteestä Ilmala-Leppävaara kaupunkiradan varteen. Siihen aikaan muita toimijoita ei ollut kuin yksi. Kiinnostuimme asiasta ja aloitimme kehitystyön muutaman asiantuntijatahon kanssa. Lopputuloksena syntyi absorboiva melunsuojausjärjestelmä Melueste Rautio.”
Sittemmin Urakointiasennus M. Rautio Oy on muiden teräsrakennuskohteiden ohella toteuttanut yli 60 meluesteprojektia eri puolille Suomea.
Suunnittelu – Rautio Eesti OÜ
Vuonna 2011 Urakointiasennuksen rinnalle perustettiin oma suunnittelu- ja projektinjohtoyritys Rautio Eesti OÜ. Yrityksen toimitilat sijaitsevat Tallinnassa, Virossa.
”Oman suunnittelu- ja projektinjohtoyrityksemme avulla olemme kilpailukykyisiä myös tulevaisuudessa”, Markku Rautio summaa.
Täältä voit lukea lisää Rautio Eesti OÜ:sta.