Raippaluodon silta,
Vaasa 1996-1997
Suomen pisin silta rakennetaan korvaamaan lossiyhteyttä Raippaluodosta mantereelle
Yli kilometrin mittaisen vinoköysisillan pääsuunnittelijana toimi Oululainen insinööritoimisto Suunnittelu Kortes.
”Kortesin väki oli tottunut sen siltabuumin aikana luottamaan meihin, ja uskoivat mun ideoihin sen Raippaluodon sillan asennustekniikan ja lohkojaon suhteeen. Ja sitä lähdettiin viemään eteenpäin mun ideoiden perusteella ja kaikki meni ok”, muistelee Markku Rautio Raippaluodon alkuvaiheita.
Suomen pisin silta on vaikuttava ilmestys niin pituutensa kuin muunkin statistiikkansa puolesta. 1045 Metrisen sillan kaksi betonipylonia kurkottelevat 82,5 metrin korkeuteen, ja sillan vapaa alituskorkeus vesitse on 26 metriä. Pylonien lisäksi massiivista vinoköysisiltaa kannattelee 9 välitukea ja kaksi maatukea sekä 64 teräsvaijeria. Sillan ajoradan leveys on kaksitoista metriä.
Hankkeen kustannukset olivat aikoinaan noin 150 miljoonaa markkaa.
Haasteita sillan asentamisessa tuulisessa Merenkurkun saaristossa riitti
”Oli paljonkin haasteita. Esimerkiksi sillan 250 metriä pitkän keskijänteen lohkojen nostaminen Derrickillä niissä olosuhteissa, syksyä vasten, kun tuuli 28-30 metriä sekunnissa. Ja se sillan päiden liittäminen ja sen sopivan hetken kyttääminen, että sai ne jumiin”, kertoo Markku.
Raippaluodon silta oli Suomessa ensimmäinen, joka hitsattiin ydintäytelangalla eli migillä ulko-olosuhteissa.
”Heftit puikolla ja muuten migillä hitsattiin siellä meren päälläkin hirveässä myrskyssä. Hitsattavien alueiden ympärille tehtiin vanerikoppi ja karhuvillalla tukittiin reiät että saatiin siitä tuulenpitävä. Ei monta tyventä päivää ollu, siinä suhteessa erittäin vaativa hitsauskohde”, kertoo hitsaaja Jouni Alho hitsaustöiden suorittamisesta sillalla.
Massiivinen siltaprojekti herätti 90- luvulla myös kansainvälistä huomiota erinäisten työmaalla vierailleiden delegaatioiden muodossa.
”Oli mielenkiintoinen kohde. Aina kun pään nosti niin näky lakerikenkiä siinä kannella. Tulkeille sai koko ajan olla sanomasa, ettei me ny ehi teitä puhuttaa”, Alho muistelee.
Talven painaessa päälle työmaan aikataulu oli tiukka. Muutokset oli ratkaistava äkkiä, jotta arvokasta työaikaa ei tuhraantunut odotteluun. Joitakin sattumuksiakin oli, nauraa Alho.
”Paloihan se kerran, se syttyi tuleen se meidän suojakoppi, jäi kuonaa tai jotakin sinne vanerien päälle. Koppi paloi siellä ylhäällä pimeässä syysyössä semmosena soihtuna, jonka lossimiehet sitten huomas. Semmosta pientä jotain sattui!”
Raippaluodon silta avattiin liikenteelle 27. elokuuta vuonna 1997.