Kauppakeskus REDI, Helsinki 2016-2017

Kauppakeskus REDI osana Suomen suurinta kaupunkirakentamisen hanketta

SRV:n jättihankkeen, Suomen suurimpiin rakennushankkeisiin kuuluvan Kalasataman REDIn rakennustyöt käynnistyivät alun perin jo elokuussa 2011 maanrakennus- ja louhintatöillä. REDIssä oli tarkoitus yhdistyä uudella tavalla kauppakeskus, moderni kaupunkiasuminen sekä erinomaiset liikenneyhteydet. Varsinaisen kauppakeskuksen rakentaminen lähti käyntiin vuonna 2015 betonitöillä.

M. Rautio Oy toimitti ja asensi kohteeseen vuosien 2016- 2017 aikana kauppakeskuksen kattopihojen viisi siltaa, läntisen pääsisäänkäynnin yhteydessä olevan kaarevan sisäsillan sekä Junatien läntisen ja itäisen melukatoksen.

Siltojen ja melukatosten lisäksi toteutettiin Kulosaaren sillan pohjoinen ja eteläinen levennys lisäkaistoja ja kevyen liikenteen väylää varten, sekä vanhan teräsbetonisen Kulosaaren metrosillan vahvistaminen REDIn alueella. Lisätöinä toteutettiin vielä täysin paloeristettynä HST rakenteena tunnelin bussipysäkkikatos kattotöineen, eristyksineen, lasituksineen ja peltitöineen, puistokannen kuormitetun tukiristikon kevennyskorjaus bussikatoksen kohdalla sekä noin 200 metriä valaistua, kaarevamuotoista käsijohdetta ylös puistokannelle. Yhteensä teräsrakenteita toteutettiin noin 600-700 tonnia.

”Yllätyksiä tuli! Esimerkiksi joulun jälkeen kattosiltojen paikka oli aika erinomainen yllätys.”

M. Rautio Oy:n projekti-insinööri Jyri Marist kertoo REDIn olleen erikoinen työmaa monessakin mielessä.

”Erikoinen työmaa. Jotta pääsit sillan yhdeltä puolelta toiselle, piti juosta yhdeksän kerrosta alas, läpi pihan ja taas yhdeksän kerrosta ylös. Aika usein eksyttiin portaikossa!”

REDIn rakentamiseen osallistui mittava määrä eri yrityksiä, joiden toiminnot oli saatava suurella mutta ahtaalla työmaalla sulautettua sujuvasti yhteen.

”Välillä tehtiin töitä puoleen yöhön saakka että saatiin siirrettyä kamaa tieltä pois, kun piti saada saitti mihin tuodaan yksi silta. Siis talon sisälle”, kertoo Marist läntisen sisäänkäynnin yhteyteen toteutetun kaarevan sisäsillan asennuksen valmistelutöistä.

Puistokannen kattosillat täysin varustettuina paikoilleen

”Vain paikoilleen nosto, betonin valu ja johto seinään” kuvailee REDIn kattosiltojen toimitusta Rautio Oy:n projektivastaava Raivo Uibomäe.

Kauppakeskuksen kattotasanteen viheralueella eli sittemmin Brygaksi ristityllä puistokannella sijaitsevat sillat nostettiin paikoilleen täysin valmiiksi varustettuina. Silloissa olivat paikoillaan alapohjan verhous, lasikaiteet, käsijohteet, valaistus ja kulkuportit. Pisimmän avaruusristikkorakenteisen sillan jänneväli oli noin 28 metriä.

Raution pitkä kokemus valttia REDIssä

Töiden yhteensovittamisen, rajallisten tilojen ja ajoittain tiukkojen aikataulujen lisäksi REDIstä tekivät haastavan toteutettavien rakenteiden erikoiset muodot ja sijainnit.

”Esimerkiksi Itäväylän yli kulkeva Junatien itäinen katos oli haaste varsinkin suunnittelun osalta. Geometrialtaan epäsymmetrinen kaari ja vino paikoitus. Ja tiukka aikataulu”, projektivastaava Uibomäe luonnehtii.

M. Rautio Oy:n suunnittelutaito ja pitkä kokemus osoittautuivat arvokkaiksi REDIn kaltaisella hektisellä ja teknisesti vaativalla työmaalla uudisrakentamisen lisäksi myös siltojen saneeraustöissä.

Kulosaaren sillan osalta levennystyö vaati paljon tarkemittausta ja suunnittelua. Vanhan ja uuden rakenteen liitoksissa hyödynnettiin vanhojen niittiliitosten rei`ityksiä. Uuden rakenteen oli seurattava tarkasti vanhan rakenteen muotoa ja mittoja. Uudet pulttiliitokset oli saatava sopimaan paikoilleen alle 1mm toleranssilla suuntaansa vanhaan rakenteeseen nähden. Urakassa pysyttiin aikataulussa ja työn jälki oli kiitettävää. Kulosaaren metrosillan vahvistamisen osalta työ onnistuttiin toteuttamaan niin, että metroliikenne sillalla pystyi jatkumaan keskeytyksettä vahvistustyön aikana.

“Sen kahden vuoden yhteiselon seurauksena meidät sitten valittiin SRV:n vuoden 2017 yhteistyökumppaniksi ”, Markku Rautio päättää.

Kauppakeskus avasi ovensa asiakkaille syyskuussa 2018.

Kaikki referenssit